Виходить, що лише у відносно спокійні та передбачувані періоди людство не таке схильне до осмислення і переосмислення минулого. І розуміння того, що в об’єктивній перспективі воно може бути і має бути іншим. Але починає «хворіти на історію» у переломні моменти свого буття, пов’язані зі зламом суспільних засад і зміною поколінь політиків, новими виявами конкурентного протистояння між країнами, найчастіше через перегляд наявних порядків та заявок на вагоміше право голосу у світових чи регіональних питаннях, а також боротьби за утримання раніше відвойованого права на активну участь у міжнародних справах.
Відповідно й у суспільстві пробуджується інтерес, нерідко болісний, до того, а як було насправді. Отримують друге дихання старі та з’являються нові міфи. Зростає армія їхніх інтерпретаторів. Вчених, які прагнуть утриматися на наукових позиціях, затьмарюють популяризатори патріотичної закваски, які разом із політиками конструюють нову логіку, сенси та ідеологічні скріпи з минулого. Через війну «на злобу дня» створюється хіба що нова ідеологічна картина, замаскована під історію на запит політичного моменту. Неминуче відбувається політичне заангажування історичної науки в контексті «веління» часу та відомого постулату «історію пишуть переможці». Хоча точнішим може бути інше визначення: «ті, хто дуже хоче стати (утвердитися) переможцем».
Трактування радянської історії — наочне підтвердження цього. Як, утім, будь-яка традиційна зарубіжна історіографія. У зв’язку з цим особливо важливо розуміти, враховувати всю сукупність викликів та травм, які випали на радянське суспільство за його 70-річну історію. Які «лікували» за допомогою забуття незручних фактів, а також діями за принципом «клин клином вибивають». Тобто черговими легендами чи новими травмами.
Відсутність умов для об’єктивного сприйняття людиною історії закривало їй можливість усвідомлення себе, свого призначення та майбутнього. Письменник М.Зигарь висловив незвичну думку з цього приводу: «Історія, як і похід до психоаналітика, потрібна людині не для того, щоб зануритися в минуле і покопирсатися в тому, що безповоротно відійшло, а для того, щоб налагодити відносини з власним майбутнім, побудувати можливі сценарії та не допустити очевидних помилок. Саме для цього нам потрібні психологічний та історичний досвід. Осмислення історії — це, по суті, колективний психоаналіз». Для якого необхідний «гуманістичний погляд на історію — досить новий тренд, що виник за останні два десятиліття, згідно з яким люди, суспільство, пересічна людина вперше стали предметами інтересу. Ми стали замислюватися не про те, як треба сприймати минуле, а про те, яким воно насправді було: що нам кажуть джерела, а не заангажовані історики, які знають, як ці джерела трактувати і підводять історичну базу під ідеологію режиму».
Визнання історії політичним інструментом особливо актуалізує питання ролі й відповідальності вчених за відтворення знань про минуле, міру їх залученості у світоглядні та ідеологічні конфлікти, війни пам’яті. Враховуючи, зокрема, далеко не випадкову й зростаючу ангажованість соціальних мереж, молодіжного середовища та навіть наукових періодичних видань і релігійних конфесій. Що в підсумку підсилює політичні впливи на внутрішні політичні дискурси й відносини між країнами.
Саме через це, той, хто береться тлумачити історію, повинен розумітися на історії. Неупереджено дивитися на усі її сторінки, не пристосовуючись до «злободенних» політичних трендів. Наближаючи минуле до суспільства таким, яким воно було. Людство та людина приростають на історичній правді.
Звісно, у наш час дослідникам низки тем і періодів потрібна наукова сміливість для обстоювання історичної об’єктивності та подальшого «співіснування» з нею, як це не так вже й рідко трапляється, за рахунок переконаності, що суспільний поступ неможливий, якщо переважатиме практика вибіркового і пристосованого тлумачення минулого в інтересах підтримання політичного дискурсу. Коли в історії суспільство має бачити лише те, що до нього доносять, без знань того, що йому з різних причин є невідомим, і що воно не повинно знати. Без усієї повноти історії неможливо розраховувати на адекватне розуміння сьогодення, його викликів та перспектив. Жорство сформульована Оруелом й перевірена життям істина настійно нагадує, що той, хто керує минулим, керує майбутнім; а той, хто керує сьогоденням, керує минулим.
Окреме й винятково важливе питання – сучасні підручники з історії. У радянській історіографії фактично до кінця 1980-х років домінувала думка про значний позитивний вплив на викладання історії й підготовку підручників з історичних дисциплін директив від 1934 року – постанови ЦК ВКП(б) і РНК СРСР про викладання історії в школах та схвалених Політбюро ЦК ВКП(б) зауважень Сталіна, Жданова і Кірова до конспектів підручників з історії СРСР й нової історії.
На думку доктора історичних наук А.Артизова, самі по собі ці документи не дають підстав для їх негативної оцінки, якщо зважати на те, що в них йшлося про реорганізацію системи історичної освіти в країні, відтворення історичних факультетів в університетах, а згодом – у педагогічних інститутах, з метою якісної підготовки фахівців історичного профілю, подолання хаосу у використанні численних підручників, часто сумнівного змісту, заміну їх новими посібниками, для написання яких централізовано створювались авторські колективи. Інша справа із зауваженнями до конспектів підручників – вони передбачали жорстку цензуру, необхідність неухильного дотримання директив, що і як писати. Свідчили зовсім не про звичайне соціальне замовлення, а про неприховане втручання партійно-державного керівництва у власне творчий процес.
Тоді мало було підготувати тямовитий підручник, потрібно було догодити сталінським смакам, втілити у тексті положення й ідеї, що відповідали його уявленням про вітчизняну історію. По суті вони нагадували гамівну сорочку для тих, хто її вивчав, та тих, хто займався вітчизняною історіографією. Здавалося б, що сьогодні складно уявити щось подібне, хіба що можна говорити про живучість політичної кон’юнктури, яка позначається на змістові історичної освіти та підручникової літератури. Але російська практика — наочне підтвердження реальності повернення фактично до сталінської практики. На тлі розлогих розмов про необхідність нового покоління історичних підручників без політичних нашарувань у них, справжніх конкурсів з їх підготовки, об’єктивного оцінювання напрацьованого науковцями без подальших адміністративних узгоджень текстів, щоб вони вирізнялися об’єктивністю у висвітленні минулого в усій його повноті та в сув’язі з загальним цивілізаційним поступом.