У цьому зв’язку слід мати на увазі таке: у 1960 р. Великобританія організувала Європейську Асоціацію вільної торгівлі, яка в різні роки мала у своїх рядах десять країн: власне Британію, Норвегію, Австрію, Швецію, Швейцарію, Данію, Португалію, Фінляндію, Ісландію та Ліхтенштейн. У процесі вступу цих держав до ЄС у ній залишились лише Швейцарія, Норвегія, Ісландія та Ліхтенштейн.
На основі відродження цього «сплячого» інституту Лондон, мабуть, збирається вибудовувати свою політику у «східному питанні». З огляду на те, що на східному фланзі є група країн — Україна, Молдова, умовно Білорусь, Туреччина, балканські країни, які поки що не знаходять місця в об’єднаній Європі. Союз таких держав, включно з чотирма членами Асоціації, міг би не просто стати її «зовнішнім контуром», а й одночасно зробити Великобританію рівноправним партнером ЄС. Тоді як розрекламований альянс Великобританії, Польщі та України має обмежені шанси на успіх. Уже навіть тому, що він зорієнтований проти Москви, має чисто воєнний вигляд, а присутність у ньому Польщі не принесе політичної «доданої вартості». Адже вона — член ЄС, а відповідно повинна виконувати його правила, хоча й демонструє фронду щодо до нього.
Той факт, що Україна стала точкою, у якій перетинаються інтереси практично всіх світових і регіональних держав, за винятком поки що Китаю й Японії, вказує на зростаючий геополітичний інтерес до неї. А те, що після Джонсона Україну відвідав Ердоган, лише підтверджує тезу про активну підготовку нових проектів, у які планується її залучення.Туреччина особливо акт ивно підгортає під себе Україну, проклавши шлях до підписання вигідної Анкарі угоди про вільну торгівлю своїми пропозиціями про посередництво між Києвом і Москвою.
Не плановані раніше візити до України президента Франції та канцлера Німеччини, схоже, покликані показати, що вони не збираються поступатися іншим посередництвом у розв’язанні «української проблеми». Тим більше, що їм особисто потрібні історії успіху для підвищення власної капіталізації. Макрону – на виборах президента, Шольцу – для закріплення лідерства.
Показово, що керівники ключових країн свої візити в Україну поєднують з відвідуванням Москви. І, можна лише здогадуватись, не лише через їх переконаність, що від неї залежить мир на українській землі.
Критично важливо, щоб такою масованою консолідацією підтримки Захід не «заколихав» українське керівництво до стану ейфорії, коли йому здаватиметься, що проблеми України розсмокчуться без будь-яких його зусиль та непростих рішень. Сьогодні, як ніколи, має бути розуміння – за нас ніхто їх не розв’язуватиме. І не розв’яже.