У такий спосіб виявляється намагання контролювати цінності, які люди починають створювати у своїх головах. Але робити це дедалі стає набагато складніше, ніж полювати за лайками та незручними засобами масової інформації, включаючи соціальні мережі. Особливо з урахуванням того моменту, що сьогодні стираються межі між публічною і приватною сферами.
Нова влада, як і попередня, виявилась абсолютно неготовою до етики прозорості, запиту на реалізацію людського «права знати». І несамовито прагне, щоб воно розповсюджувалось лише на попередників. Розраховувати, що скандали, пов’язані з «однодумцями», забудуться чи розсмокчуться принаймні наївно. Судячи з останніх інформаційних викидів, вони будуть лише наростати, виходити на найвищі владні щаблі. Спроби ж переключити суспільну увагу на гучні кримінальні справи та нові порції санкцій відносно «недругів», навіть за наявності обґрунтованих підстав для них, для чого в принципі існує суд, сприйматимуться як намагання «купити собі індульгенцію». Окрім всього іншого, неминуче виникне явище «неприйнятого дзвінка» - звужуватиметься коло бажаючих реагувати на голоси з Печерських пагорбів.
Окреме питання: як, хто і за якими критеріями добирає осіб для санкцій, зважаючи на «виявлені помилки». Уже подейкують, що санкції добре продаються, хоча в це важко віриться. Ще один момент: рано чи пізно підсанкційні особи вичерпаються, а когось за такої запровадженої системи потрібно буде продовжувати «з’їдати». Кого? Наслідувати процеси 20-30-х років минулого століття?
Зневага, побутове хамство і цинізм, як приватна поведінка, й раніше мали місце - у комуналці, транспорті, чергах… але не в публічній сфері. Принаймні, не в таких обсягах і не настільки зухвало. Схоже, що провідники народу, які ніколи не «страждали» від «нападу» доброчесності, сьогодні швидкими темпами втрачають контроль над своєю поведінкою, демонструючи таким чином свою справжню сутність і свій внутрішній зміст.
Вони своєрідно навіть здібні та начебто сповнені благородних намірів, але в багатьох з них начисто відсутні не лише мінімально необхідний практичний досвід, а й моральні гальма (чого лише варті висловлювання «слуги» - депутатки з невиліковним вивихом совісті Третьякової). Звідси й «фонтан» самовпевненості у своїй святості й непогрішимості, небажання помічати, що продуковані імпровізації та хаотичні дії з демонтажу того, що було, й намагання «годувати» народ мріями, принижують країну та викликають дедалі більше здивування й розчарування зарубіжних партнерів України. Усе це схоже на якусь відчайдушну гру в «Титанік» двірнею, яка захопила капітанський місток. Ось чому як слабку втіху можна сприймати твердження, що ЄС бачить в останні місяці прискорення зближення з Україною. «ЄС розчарований застоєм реформ в Україні. Президент Зеленський розчарований відсутністю вступу в ЄС», - так оцінює швейцарське видання Neue Zurcher Zeitung (13.10.2021р.) результати останнього саміту Україна-ЄС. Хоча, за оцінками Брюсселя, обсяг допомоги Україні з 2014 року сягає майже 15 млрд євро. І Європейський Союз все ще сподівається стабілізувати свого «стратегічного партнера» у політичному плані й тісніше прив’язати його до Заходу.
На початковому етапі складалось враження, що український президент по-своєму випередив час, йдучи на конструктивні ризики, переступив навіть самого себе у прагненні визначити для України роль, вищу за її параметри, але невдовзі зупинився, уткнувшись у винайдені ним формули, тоді як вже час почав тікати від нього. Зруйнувавши старі форми, невдовзі почав продукувати нові проблеми. У підсумку він та його команда проґавили момент, коли після романтично-медового періоду наступила черга показувати практичні результати. Через це дедалі виразнішої очевидності набуває той факт, що вони хворіють на ту саму хворобу, що й розкритиковані ними вщент попередники. Урядові «здобутки» з 2019-го і прогнози на 2022 рік виглядають непереконливими та суперечливими. У бюджет закладаються неправдоподібні показники, для яких чи не єдиним обґрунтуванням є, очевидно, бажання у них повірити. Заяви усе більше виглядають як продовження популізму обіцянок, які за визначенням неможливо виконати.
Зрозуміло, що будь-яка влада повинна постійно демонструвати свою легітимність. Питання лише у тому – у який спосіб? Зараз це відбувається з допомогою заперечення всього попереднього життя і різного роду комбінацій, міфічних проектів і утопічних обіцянок, демонстрації конструктивної «нахабності». Без будь-якої гарантії отримання на виході відчутної «доданої вартості», але з очевидним зникненням людини і людського з українського дискурсивного репертуару. Не думаю, що за таких підходів ця влада тривалий час зможе домінувати на продукованих нею символах й утримувати за собою клієнтелу – українського виборця. Це щось з історії стародавнього Риму, а на дворі, треба нагадати, ХХІ століття.