Випробування народу війною на лояльність до влади та вірність державі
«Сталін, звичайно, сподівався й вірив, що війна не почнеться, поки не відбудуться переговори, під час яких може бути знайдено рішення, що дасть змогу уникнути війни»
Передвоєнна політика Сталіна і його сподвижників вносила сум’яття у свідомість і суспільні настрої не тільки в СРСР, а й у всій Європі. Вже хоча б фактом їх уявлень, що війни з Німеччиною вдасться уникнути. У найгіршому разі їй передуватимуть якісь вимоги й ультиматуми, розрив дипломатичних відносин і офіційна відмова від пакту про ненапад від 23 серпня 1939 р. тощо. Схоже, що сценарію того, що трапилося на світанку 22 червня, радянське керівництво не передбачило. На думку історика В. Земськова, найбільш правильну оцінку такої поведінки дала посол СРСР у Швеції О. Коллонтай: Сталін, «звичайно, сподівався й вірив, що війна не почнеться, поки не відбудуться переговори, під час яких може бути знайдено рішення, що дасть змогу уникнути війни».

Утім, на цю тему досі немає єдиної думки серед наукового співтовариства — пострадянського й за рубежем. Мало того, вона переконливо відбиває той факт, що історія стає зброєю щоденної політики, політичним інструментом. Історичні бої, які раніше важко було передбачити, розгортаються навколо Другої світової війни, причин і обставин, які призвели до її розв’язання. Найбільш запеклого характеру вони набули між Росією й Польщею на тлі нейтральної позиції Німеччини.
Як зазначає Х. Кристіане, розбіжності переважно охоплюють теми. Перша: пакт Молотова — Ріббентропа й питання, чи несе Радянський Союз, враховуючи цей договір і секретний додатковий протокол до нього, частину відповідальності за розв’язання Другої світової війни. Друга: термін, на якому федеральний президент ФРН Ріхард фон Вайцзеккер 8 травня 1985 р. побудував свою промову — «визволення». Навіть якщо в Німеччині неоднозначно ставляться до трактування поразки вермахту навесні 1945 р. як визволення, то в поляків, прибалтів і багатьох інших у Східній і Центральній Європі позиція кардинально інша — 9 травня принесло остаточне визволення від німецької окупації, але водночас стало початком нової несвободи.
Таке різночитання в підходах і оцінках стає менш помітним при постановці запитання: «Чи можна порівнювати комунізм із нацизмом?»
Очевидно, що ленінська стратегія й тактика захоплення влади й наступне встановлення Сталіним тоталітарного режиму були скопійовані Муссоліні в 1922—1934 роках. Не будемо забувати, що до 1914 р. він був одним із найрадикальніше налаштованих лідерів італійського соціалізму, а пізніше став моделлю для Гітлера. Щодо порівняння, то воно, на думку історика С. Куртуа, лежить на рівні трьох монополій: могутня єдина партія, харизматичний лідер, ідеологія нової людини (чи то «класова», чи то «расова» ідея) і контроль над суспільством.
«Однак, — зазначає вчений, — Муссоліні й Гітлер не знищили капіталістів, вони, навпаки, на них сперлися. При цьому всі вони використовували масовий терор як метод керування. Крім того, масштаби нацистських злочинів з легкістю можна порівняти з комуністичними і за кількістю, і за методами страти із залученням професійних катів (НКВС, СС)».
На звинувачення СРСР президент РФ В. Путін власноруч відповів статтею «75 років Великої Перемоги: спільна відповідальність перед історією і майбутнім». У ній він виділив і найбільш дискусійний момент:
«Сталін і його оточення заслуговують багатьох справедливих звинувачень. Ми пам’ятаємо і про злочини режиму проти власного народу, і про жахи масових репресій. Повторю, радянським керівникам можна дорікати багато чим, але не відсутністю розуміння характеру зовнішніх загроз. Вони бачили, що Радянський Союз намагаються залишити наодинці з Німеччиною і її союзниками, і діяли, усвідомлюючи цю реальну небезпеку, щоб виграти дорогоцінний час для зміцнення оборони країни.

Щодо укладеного тоді договору про ненапад нині багато розмов і претензій саме на адресу сучасної Росії. Так, Росія — правонаступниця СРСР, і радянський період з усіма його тріумфами й трагедіями — невід’ємна частина нашої тисячолітньої історії. Але нагадаю також, що Радянський Союз дав правову й моральну оцінку так званому пакту Молотова — Ріббентропа».
Радянський Союз ніколи не визнавав, що він захопив і анексував польські території, а позиціонував цю операцію як дії в інтересах надання братньої допомоги трудящим Західної України та Західної Білорусії у визволенні їх від соціального й національного рабства (тільки в 1989 р. II З’їзд народних депутатів СРСР формально засудив факт підписання додаткового протоколу до пакту Молотова — Ріббентропа й інших секретних домовленостей з Німеччиною. Секретні протоколи були визнані «юридично неспроможними й недійсними з моменту їх підписання»). Особливо з урахуванням того прямого засудження європейським співтовариством пакту Молотова — Ріббентропа, а також двох тоталітарних режимів, які, як випливає із раніше зазначених документів, знищили в ХХ столітті більшу частину Європи. Такого роду трактування, як вважає, наприклад, Е. Епплбом, «дратують Путіна, який щорічно з розмахом святкує перемогу в Другій світовій війні... Він не тільки хоче зробити Росію знову великою: він прагне зробити її такою «великою», якою вона була в той момент, коли Червона армія ввійшла в Берлін».

За великим рахунком, і на це вказує Є. Кустова — директор Департаменту слов’янських досліджень Страсбурзького університету, «російське керівництво прагне насамперед збереження сформованого після Другої світової війни світоустрою, який серйозно похитнувся з розпадом СРСР. Цей порядок забезпечував СРСР легітимність — як визволителя — і статус великої держави. Нині, коли імідж Росії за кордоном було відчутно підірвано, вона не може допустити утвердження в західному світі уявлення про СРСР як про агресора нарівні з Гітлером в 1939 році й про окупанта Східної Європи з 1944 року». Це по-перше. По-друге, «історія Великої Вітчизняної війни, як її називали в СРСР і нині у Росії, посідає центральне місце в російській національній ідентичності. Ця історія служить для мобілізації населення, легітимізації й зміцнення образу Росії, яка пожертвувала собою заради всієї Європи: до того ж ця жертва не визнається іншими країнами». Отже, «Росія задіює історію й ретельно відбирає те, що може бути почуте західними країнами, зокрема все, що стосується Холокосту, щоб зміцнити свій статус великої держави, яка вже врятувала світ у минулому й залишається сьогодні ключовим гравцем у міжнародній політиці».
Радянсько-німецький договір справді зруйнував останні бар’єри на шляху до війни, але в комбінації зі зрадою Чехословаччини в Мюнхені у вересні 1938 р., коли прем’єр-міністр Великої Британії Н. Чемберлен і прем’єр-міністр Франції Е. Даладьє поступилися претензіям Гітлера на Судетську область, що дало тому змогу завершити в березні 1939 р. процес окупації усієї цієї країни.

Не можна не сказати й про те, що тогочасна політика переважно будувалася на витончених комбінаціях, досягаючи власних інтересів за рахунок інших. Інакше справа може дійти ледве чи не до виправдання Парижа й Лондона, які без кінця домовлялися з нацистською Німеччиною протягом 1933—1939 рр. і, зокрема, підписання Мюнхенської угоди. Крім усього іншого, потрібно розуміти й враховувати дух часу. Як зазначив один проникливий експерт, «Кремль проводив дипломатію, яка не була ні моральною, ні ідеологічною. Політика Москви, як і політика демократій, не була ані чистою, ані шляхетною, ані безумно підступною».

Гітлер назвав союз із СРСР «найсумнішим тріумфом над його почуттями»
Тоді як його перекладач, що досить добре знав звички фюрера, усвідомлював, що «коли з тилу його захистить Сталін, він стане ще більш необережним і безвідповідальним у своїй зовнішній політиці». Підтвердженням таких передчуттів стали слова Гітлера в розмові з міністром закордонних справ Японії Мацуокі: «Коли повернетеся в Японію, не варто повідомляти вашому імператорові, що не виникне питання про конфлікт між Німеччиною й Радянським Союзом». За словами Гітлера, візит міністра закордонних справ Молотова в Берлін у листопаді 1940 р. показав, що «Росія хоче прибрати до рук Європу». За цим пішло показове зізнання про укладений за півтора року до цього німецько-радянський пакт про ненапад: «Чесним цей пакт ніколи не був — занадто глибока прірва в наших світоглядах».
Сталін, виступаючи зі зверненням до народу незабаром після нападу Німеччини, відгукнувся про сам пакт позитивно. Він заявив, що його підписання не було помилкою й що Радянський уряд не міг відхилити пропозицію Гітлера. Крім того, стверджував, що тим самим Радянський Союз забезпечив собі півтора року миру й «можливість» увесь цей час переозброюватися. Це логічне обґрунтування, яке Сталін висунув в 1941 р. майже як запізнілий роздум, дуже скоро зробилося головним радянським трактуванням.

У такому ключі вибудовували й вибудовують аргументацію чимало радянських і російських дослідників: Радянський Союз повернув собі більшу частину територій, відторгнених в 1918—1921 рр. На них німці та їхні союзники в 1941 р. втратили більше солдатів і техніки, ніж у Польщі, Бельгії і Франції, разом узятими, в 1939—1940 роках. Істотно збільшився людський потенціал СРСР. Так, на 17 січня 1939 р. населення країни становило 170,5 млн осіб. Його природний приріст у межах 1939 р. у період із січня по грудень 1939 р. становив 2,9 млн осіб, тобто 1,8%. А на приєднаних територіях проживало понад 25 млн осіб. Договір дав можливість Червоній армії не тільки створити інфраструктуру на нових позиціях у західних військових округах, а й провести переозброєння новою технікою.
Російський історик і громадський діяч В. Енгель закликає розглядати ситуацію з пактом у загальному контексті, у тому числі низки договорів з Німеччиною внаслідок краху Версальської системи. І розуміння абсолютно всіма міжнародними лідерами, що війна невідворотна й необхідно щось робити, щоб запобігти їй.
«У результаті, — вважає він, — злочинцями виявилися всі». Сталін же «був змушений вбудуватися в цю систему, при якій зруйнувалося все те, що вибудовувалося, і прийняти ті правила гри, які були. ... Як інші держави укладали договори, так і Радянський Союз уклав точно такий само».
При всій стислості й недовговічності нацистсько-радянського пакту — він тривав тільки двадцять два місяці й містив лише сім коротких статей, що нараховують менш як 280 слів, — договір цей мав величезне значення. І його «ніяк не можна віднести до другорядних або дивовижних подій, і знати про нього важливо не тільки для того, щоб краще зрозуміти Другу світову війну, а й щоб повніше уявити собі загальну картину європейської історії ХХ століття».

Включно також з міркуваннями істориків і письменників щодо того, який вигляд мав би світ після перемоги Німеччини — і як би вона її досягла. У їхньому середовищі прийнято вважати, що лише подвійна помилка Гітлера — вторгнення в Радянський Союз, а потім оголошення війни Америці — привела його до краху. А також найвища ціна, яку заплатив за перемогу радянський народ. Якби не його відвага, рішучість і жертви всупереч усім обставинам, Гітлер, як вважає багато хто з них, цілком міг би перемогти.

Слід погодитися із твердженням Е. Епплбом, що «сталінізм і особисто самого Сталіна врятував історичний випадок — Друга світова війна. Незважаючи на хаос і помилки, незважаючи на загибель мільйонів і спустошення країни, перемога зміцнила легітимність системи і її лідера, підтвердивши їхню спроможність до влади». Боротьба з фашизмом стала й найбільшою перевіркою на міцність і, можливо, взагалі найбільшим випробуванням, які витримав радянський народ. Тоді як розрахунки Гітлера ґрунтувалися на тому, що від нищівного удару вермахту СРСР просто розвалиться, а з розгромом радянських військ відбудеться й політичний крах більшовицького режиму, у тому числі через неприйняття його значною частиною населення країни.

Як воно сприйняло війну, як війна вплинула на життя радянських людей і суспільства в цілому?

Як війна позначилася на світогляді мільйонів, особливо селян, які підпадали під масову мобілізацію у Червону армію?

Наскільки вони готові були захищати радянську державу, яка асоціювалася з Леніним-Сталіним і результатами їхньої політики?

Як позначилося на світосприйманні та настроях радянських людей побачене ними за межами своєї країни, хоч і в екстремальних умовах війни?
Такого роду запитання вимагають свого осмислення і у роботах із Другої світової війни, і в цілому з історії ХХ сторіччя. Наявна література, насамперед мемуарна, багато в чому має у собі відбиток раніше встановленої офіційної доктрини, а також «забороненої пам’яті» для учасників і очевидців війни. Їм важко було «встояти перед спокусою запозичити офіційні розповіді й подати як свої власні ...а коли вже підеш таким шляхом, зійти з нього важко». До речі, через це складно сприймати як достовірні свідчення не тільки мемуари, опубліковані в радянський час, а також і листи. Вони, по суті, проходили «подвійну цензуру» — внутрішню й зовнішню. От чому найбільш автентичними й цінними джерелами особистого походження з історії війни є щоденники. Але їх, через відомі причини, дійшло до дослідників не так уже багато.
К. Меррідейл дійшла висновку що,
«для багатьох офіційна пам’ять «Івана» — це справді їхня історія. Під час війни найбільше жертв було серед чоловіків, які народилися в 1921 році. Ці люди з’явилися на світ й росли вже тоді, коли радянська влада усталилася, їхній спосіб мислення виключав інтерес до зворотного боку сталінізму. Вони сформувалися під впливом радянської мрії, вірили в неї, у багатьох випадках вона надавала їм сил.

Трохи критичніше чи навіть цинічніше були налаштовані освічені люди, уродженці міст. Особливий випадок — Ленінград, який був європеїзованим містом, дореволюційною науковою і літературною столицею. Люди, які там виховувалися, мали доступ до іншої мови в буквальному значенні цього слова. Те саме можна сказати про представників релігійних або етнічних меншостей, хоча це не означає, що вони розділяють «нашу» точку зору на війну. Передусім вони критикували великоросійські концепції. Відхід від патріотичної норми можна виявити, крім того, у свідченнях інтелігенції, в’язнів ГУЛАГу».

Жодним чином не применшуючи героїзм і самопожертву народів СРСР, виявлені в боротьбі з ворогом, не можна водночас залишати без уваги або просто таврувати людей, для яких війна стала можливістю відкритися у своєму ставленні до сталінської політики та радянської держави. Хаос, що панував у її початковий період, посилював поразницькі настрої в Червоній армії, особливо влітку-восени 1941 року. Очікування швидкого краху радянського режиму було поширено в той період не тільки в армії, а й у значної частини населення. Особливо ефективно в агітаційному плані «працювало» питання: «Хіба ви хочете повернення колгоспів?»
Очікування і навіть упевненість у тому, що радянська влада довго не вистоїть, багатьом надавали сміливості: люди вже не ховаючись критикували радянський режим і палили комуністичну літературу. Хоча атаку на Москву вдалося відбити, панічні настрої виявлялися чи не при кожному успіху німців на фронті. Звідси — масове ухилення від призову в Червону армію, дезертирства, здача в полон і перехід на службу до ворога, співробітництво з ним на окупованих територіях.

У тій само Західній Україні населення, яке в 1939 р. зустрічало Червону армію квітами, переконавшись на власному досвіді в суті радянської влади, в 1941 р. урочисто вітало вже німецькі війська. Схожа картина мала місце на багатьох територіях, що потрапили під окупацію. Окупаційні війська здобували прихильність багатьох місцевих жителів зокрема тим, що відкрили церкви і дозволили богослужіння.

Історик Я. Грицак звертає увагу на те, що український вимір у Другій світовій війні був набагато важливішим, аніж ми собі уявляємо. Такий висновок, на його думку, зокрема, випливає із книжок Т. Снайдера «Криваві землі» і «Чорна земля», у яких показана центральність територій між Берліном і Москвою для вирішення долі Європи. Серцем цих кривавих земель була Україна. Він також нагадує про оцінки науковців щодо причин, через які Україна опинилася в епіцентрі двох війн. Перша пов’язана з їх характером — тотальним, що своєю чергою потребувало використання озброєнь винищувального характеру. А вони вимагали максимальної мобілізації природних і людських ресурсів. Україна мала все це. Друга причина лежала в геополітичній площині: той, хто володів Києвом, отримував можливість контролювати Москву.

Ось чому досить показовими були консультації Гітлера з румунським маршалом Антонеску:

– «Я не знаю, чи потрібно мені залишити Крим чи варто захищатися тут?» — запитував він.

– «Перш ніж я відповім на ваше запитання, — заявив Антонеску, — ви повинні сказати мені, чи остаточно ви залишили Україну».

— «Хоч би що сталося, я знову захоплю Україну наступного року, — відповів Гітлер, маючи на увазі 1945-й, — тому що її сировинні ресурси необхідні нам для ведення війни».

— «Тоді Крим потрібно втримати», — таким був вирок Антонеску.

Перша світова війна не вирішила українське питання. Навпаки, українці опинилися в складі одночасно чотирьох держав — СРСР, Польщі, Чехословаччини та Румунії, а напередодні війни до них додалася ще й Угорщина. Сталін забезпечив об’єднання і визнання українців як нації, точніше — забезпечив видимість такого визнання. У всякому разі, зазначає Грицак, «закрив українське питання», перетворив його на внутрішнє питання СРСР.

За німецькими даними, тільки за перші шість місяців війни в полоні опинилося понад 3,8 млн радянських військовослужбовців. За перший місяць війська НКВС затримали за «невпорядкований» відступ 203 867 червоноармійців і повернули їх у фронтові частини. Загалом у другій половині 1941 р. було затримано 638 112 осіб, яких підозрювали у дезертирстві.

Якщо за перші місяці війни на одного полоненого німця припадало 415 полонених червоноармійців, то з 1942 р. це співвідношення наблизилося до одиниці (з 6,3 млн полонених радянських солдатів 2,5 млн здалися в період з 1942-го по травень 1945 р.; за цей період віддали перевагу полону 2,2 млн німецьких солдатів). 25 липня 1941 р. німецьке командування видало наказ про масове звільнення полонених деяких національностей. Згідно з ним, до 13 листопада було відпущено додому майже 320 тис. осіб — переважно українців, білорусів і прибалтів. Потім ця практика припинилася, так вирішив Гітлер.
Офіційно закріпилася цифра в 5,7 млн червоноармійців у полоні вермахту. З них 3,3 млн не пережили війну (для порівняння: під час Першої світової війни загинуло 2,9% військовополонених солдатів і офіцерів російської армії). Значна їх частина загинула в першу ж військову зиму 1941—1942 років. Однак прокурор ФРН Альфред Штрайм під час своїх досліджень у 1982 р. прийшов до цифри 5,34 млн, з яких загинули 2,54 млн. Індивідуально зареєстровані були тільки 2,8 млн полонених радянських солдатів, як вважають деякі дослідники.
На думку інших істориків, йдеться про 9,6 млн. При таких розбіжностях не можна говорити про надійну базу даних. Те саме, але в ще більшому обсязі стосується й жертв серед радянського цивільного населення. Їхня кількість у будь-якому разі величезна, але питання в тому, скільки саме: сім мільйонів або понад двадцять? Причиною цієї значної різниці стали різні методи підрахунків і неоднакові проміжки часу. Так, наприклад, якщо просто порівнювати статистику в 1930-х й 1950-х роках, до втрат Другої світової війни можна зарахувати й жертв сталінізму.
Тільки за червень—грудень 1941 р. загинуло вісім мільйонів радянських людей, з них три мільйони як військовополонені на окупованій німцями радянській території. Втрати німецької армії оцінюються в 831 тис. осіб. З 1941-го по 1945 р. 20 869 осіб у середньому на добу вибувало із лав Червоної армії. З них майже 8 тис. безповоротно. Але солдати вермахту і ваффен СС були лише однією десятою від загальної кількості загиблих у цій війні. Тож загальні цифри жертв ще жахливіші: 19 смертей за хвилину.
Довідково: за хвилину помирало 1,75 німецьких солдатів, за годину — 105, за день — майже 2,5 тисячі.
Безповоротні втрати особового складу Червоної армії становили 8 668,4 тис. осіб, з них 66,4% — росіяни і 16% — українці.
29 574 900
Загалом під час війни було мобілізовано
13 684 692
Жертви серед цивільного населення в період окупації
5 269 513
На роботи в Німеччину було вивезено
2 402 234
На роботи в Німеччину було вивезено з України
Існує багато інших підрахунків, що мають великі розбіжності, проте вони не міняють суті, а тільки посилюють цю скорботну статистику. Наприклад, історик і публіцист Б. Соколов наводить свої жахливі підрахунки співвідношення втрат СРСР і Німеччини в Другій світовій війні: «Загальна кількість загиблих і померлих у СРСР — 43 448 000, Німеччині — 5 950 000, співвідношення — 7,3:1; зокрема цивільних осіб у СРСР — 16 900 000, Німеччині — 2 000 000, співвідношення — 8,5:1; зокрема в збройних силах СРСР — 26 548 000, Німеччини — 3 950 000, співвідношення — 6,7:1.

Радянський Союз був єдиною державою у світі, що оголосила полон своїх солдатів тяжким злочином. Для нього існували лише поняття дезертирів, зрадників батьківщини і ворогів народу, а військовополонених — було відсутнє. Оскільки «робітничо-селянська влада не могла допустити, щоб революційні солдати Робітничо-селянської Червоної армії шукали порятунку в полоні у класового ворога, то радянський уряд уже в 1917 р. більше не вважав себе зв’язаним Гаазькими конвенціями про закони та звичаї війни, і в 1929 р. відмовився й від ратифікації Женевської конвенції про захист військовополонених». Ось іронічно-гіркі роздуми на цю тему одного з персонажів роману Ю. Полякова, який побував у полоні:
«...Потрапив у полон — зрадник, зник безвісти — зрадник. Прикро, звичайно, та інакше не перемогти. А тепер сам подумай, як можна одразу після Рейхстагу зрівняти тих, хто повернувся переможцем, з нами, хто в німця побував? Не можна одразу. Люди б не зрозуміли. Каліки образилися б. Треба було вичекати. У Сталіна на такі речі всесвітньо-історичний нюх був. Він меншість карав, а більшість радував. Тим і брав».
Для запобігання втечі червоноармійців і здачі в полон противнику використовувалися два взаємодоповнюючі методи — пропаганда і терор як засіб примусу до патріотизму. У першому випадку натиск робився власне на радянський патріотизм, згідно з яким «смерть або перемога» були законом для кожного бійця Червоної армії: справжні сини радянського народу нібито вважали природним вбити себе перед узяттям у полон класовим ворогом, зберегти останню кулю для себе самого, якщо буде потрібно — спалити себе живцем, до того ж заспівавши більшовицьку партійну пісню». Другий аргумент полягав у залякуванні катуванням і жахливою мученицькою смертю, які неминуче очікують у полоні. А також у погрозах, що той, хто здається в полон, тим самим зраджує батьківщині, і на таких очікує страшна доля — «ненависть, презирство та прокляття родини, друзів і всього народу, а також ганебна смерть».
Така атмосфера, включно із страхом перед покаранням родин і репресій стосовно близьких, а також стерті з лиця землі міста і села, численні трупи мирних жителів спричиняли жорсткість опору і притлумлювали бажання здаватися в полон. Німець виявився гіршим за сталінського чекіста. Тим більше що навіть радянські військовослужбовці, які втекли з полону з ризиком для життя, підозрювалися в державній зраді, проходили через військові трибунали, що нерідко було тотожним розстрілу або десяти рокам таборів. І це на додачу до того, що, наприклад, в 1942 р., коли особливо потрібні були люди на фронті, а кількість політв’язнів у таборах ГУЛАГу доходила до 1,5 млн — значне зростання порівняно з одним мільйоном у 1937 році. Третина з них, тобто 500 тис., становила можливі шпигуни.

Жорстокість Сталіна до свого народу перегукується з діями в агонії Гітлера. Зокрема, виступаючи востаннє по радіо 30 січня 1945 р., він зажадав від кожного німця виконати свій борг сповна, іти на будь-яку жертву, «яку від нього вимагатимуть, яку від нього доведеться вимагати». Рейхсміністр юстиції «за наказом фюрера» віддав розпорядження про створення військово-польових судів, які повинні були розбиратися «з усіма злочинами, що підривають німецьку бойову міць і рішучість до боротьби». Вони не скупилися на смертні вироки. З березня в Берліні можна було бачити десятки повішених на деревах і ліхтарних стовпах. Із солдатами, які відбилися від частин, поводилися як зі злочинцями. Знищувалися концтабори, ув’язнених гнали вглиб країни, десятки тисяч із них загинули від виснаження і голоду, їх забивали на смерть або розстрілювали. Приводилися в дію смертні вироки борцям опору.

Але навіть з урахуванням усього цього у країнах, які стали жертвами гітлерівської агресії, не було такого морального розкладання, масового дезертирства та співробітництва з окупантами, як у СРСР. Чисельність особового складу військових формувань «добровільних помічників» (так званих гіві), поліцейських і військових частин з радянських військовослужбовців і цивільних осіб до середини 1944 р. перевищила 800 тис. Тільки в СС служило більш як 150 тис. колишніх радянських громадян. Існують й інші дані, згідно з якими кількість радянських колабораціоністів у збройних силах Німеччини коливалася в межах 1—1,24 млн осіб, зокрема 250 тис. українців. За підрахунками історика К. Александрова, кожен 17-й військовослужбовець вермахту належав до колишніх радянських громадян. Сюди слід додати й те, що в «хрестовому поході» проти СРСР брали участь від півтора до двох з половиною мільйона добровольців з інших країн, які воювали в частинах вермахту і ваффен СС.

Антирадянську поведінку демонструвала чимала частина й цивільного населення, передусім сільського — в Україні та Білорусії, а також інших доданих до СРСР перед війною територій. З урахуванням цієї обставини у функції партизанського руху також було здійснення контролю над населенням на окупованих територіях з відповідними каральними повноваженнями.

Новозеландський історик Девід Стехел — автор найбільш авторитетних досліджень, присвячених приблизно першим шести місяцям російської кампанії вермахту (серед його книжок: «Операція «Барбаросса» і поразка Німеччини на сході», «Київ, 1941 рік», «Операція «Тайфун», «Битва за Москву» і «Відступ від Москви»), ґрунтуючись на широкому наборі офіційних документів, спогадів, щоденників та інших джерел, зокрема, розповідає про німецьких солдатів, які користувалися гостинністю російських селян. Хоча будинки їхні вони потім знищували в рамках політики «спаленої землі» з метою позбавити Червону армію можливого прихистку, внаслідок чого мирне населення виявлялося незахищеним на безжалісному зимовому холоді.

Під гітлерівські прапори добровільно ставала ледь не більша частина населення. Водночас слід враховувати, що люди, які потрапили під окупацію (приблизно 70 млн, у тому числі понад 90% із 40 млн населення України), були поставлені перед необхідністю виживання, добування засобів до існування, утримання родин. І відповідно виявилися колаборантами (у всякому разі, до них так ставилася радянська влада) з огляду на обставини, обумовлені війною. Але багато виявилося й тих, хто мріяв про загибель радянської влади й свідомо зголошувався служити окупаційному режиму.
Також були й ті, у кого антирадянські настрої й навіть міркування про «благодійність невдалої війни, іншими словами, пораженство, зовсім не обов’язково означали співробітництво з ворогом, коли війна насправді почалася. Колабораціоністами нерідко були благополучні радянські громадяни й навіть члени партії, водночас люди, котрі ненавиділи більшовиків, виявлялися цілком лояльними громадянами й патріотами».
У сучасному міжнародному праві термін «колабораціонізм» означає співробітництво із цивільними та військовими структурами противника на шкоду своїй державі. Вперше це поняття вжив (зовсім не в негативному сенсі) маршал Анрі Петен, глава так званого режиму Віші (1940—1945 рр.) — ультраконсервативної держави, створеної на півдні Франції і фактично союзної Третьому рейху. При цьому часто зустрічається помилка — підміна слова колабораціонізм нейтральним поняттям колаборація (означає процес будь-якої спільної діяльності людей та організацій).

Проведений ученими історико-правовий аналіз термінології вказує на те, що колабораціонізм мав місце, тільки якщо в людини був намір саме надавати допомогу Третьому рейху, а не просто завдавати збитків СРСР. Інакше в колабораціоністи можна було б записати всі антирадянські сили, що діяли на окупованій території СРСР, а це не так.

Прямий умисел був характерним для ідейних, «політичних» колабораціоністів. Непрямий, тобто свідоме допущення наслідків або байдуже ставлення до них, — в осіб, які були залучені в колабораціонізм з інших мотивів.

У всякому разі наявність умислу корелюється з добровільністю залучення в колабораціонізм. Фахівці також розділяють вимушений і свідомий колабораціонізм. Серед них переважає точка зору, що в СРСР «цивільний колабораціонізм здебільшого мав вимушений характер, мотивами якого були страх і прагнення людини до фізичного виживання, неприйняття радянської влади з ідейних міркувань; етнополітичні фактори — шовінізм, націоналізм».

Після докорінного перелому у війні почалося масове дезертирство й перехід «легіонерів» на радянський бік. Так, в 1943 р. у Могильові були роззброєно кілька українських загонів, при цьому 1 350 осіб відправлено в табори для військовополонених, а 105 командирів ув’язнено. Командира 154-го кримськотатарського батальйону було арештовано окупантами «як неблагонадійного». В 147-му кримськотатарському батальйоні 76 осіб розстріляли як «прорадянський елемент». Майже третину всіх кримськотатарських батальйонів роззброїли, а інші вивели в Румунію. Відзначалися й такі випадки, як розстріл окупантами «добровольців», які відмовилися брати участь у каральних акціях проти партизанів або просто надягти німецьку форму.

У 1943—1949 рр. у СРСР відбулося 20 судових процесів стосовно нацистських військових злочинців і колабораціоністів — у Харкові, Краснодарі, Краснодоні, Смоленську, Брянську, Ленінграді, Миколаєві, Мінську, Києві, Великих Луках, Ризі, Сталіні, Бобруйську, Севастополі, Чернігові, Полтаві, Вітебську, Кишиневі, Новгороді та Гомелі. Харківський процес (грудень 1943 р.) — перший у світі суд над нацистськими військовими злочинцями, серед яких були троє німецьких військовослужбовців і один колабораціоніст. Їх засудили до смертної кари, вирок виконали в присутності 50 тис. жителів Харкова. Саме цей процес створив юридичний прецедент, закріплений пізніше Міжнародним військовим трибуналом у Нюрнбергу: «Наказ не звільняє від відповідальності за геноцид».
Для протидії дезертирству, колабораціонізму, виявам навіть лояльності до окупаційної влади й відновлення слухняності радянське керівництво вдалося до жорстоких контрзаходів, посилив тиск на свій народ з метою мотивування його на боротьбу з ворогом і недопущення розвалу радянської держави.

За добровільну здачу в полон і співробітництво з окупантами розстріляли або повісили 23 колишніх радянських генералів, десятки їх одержали різні табірні строки. Загалом за військовий період позбавили волі 2,5 млн радянських громадян, у тому числі 471 тис. — за контрреволюційні виступи (за іншими джерелами — майже 477 тис.). 225 тис. осіб позбавлено життя, з них понад 42 тис. — за контрреволюційні виступи. А за даними російської федеральної служби безпеки, з 1943-го по 1953 рік за співробітництво з німцями було арештовано понад 320 тис. громадян, в Україні (1943—1957 рр.) — 93 690 осіб, більш як половина з яких походила із Західної України. Показовий факт: у післявоєнний період етнічний склад в’язнів концтаборів істотно змінився — значну частину становили жителі західноукраїнських областей, а також прибалти, молдавани — представники територій, приєднаних до СРСР в 1939—1940 роках.
Згідно тільки з офіційними даними, за 1941—1945 рр. військові трибунали засудили 994 тис. військовослужбовців, із них майже 158 тис. розстріляли.
Приблизно 9 млн радянських воїнів визволяли 11 європейських країн. У визволенні ще шести Червона армія брала участь разом із союзниками. Визволене нею населення в сукупності становило понад 120 млн осіб у 16 незалежних нині державах Європи.
Безповоротні втрати Червоної армії в операціях на Європейському континенті обчислюються майже мільйоном осіб. І з огляду на такі обставини тут відбулася зустріч двох світів, двох цивілізацій — західної і радянської. У Європі з’явилася нова сила, але Червона армія була тільки військовим виявом цієї сили.

До неї придивлялися — обережно, непевно й вичікувально, ставлячи собі запитання, як це робив тоді успішний угорський письменник, інтелектуал і публіцист Ш. Мараї, коли уперше зустрівся із радянським солдатом 26 грудня 1944 р.:
«Чи можна уявити собі, що це варварське військо збирається не тільки знищувати й грабувати, а й принести щось — зі Сходу Заходу». Так, звичайно, «для багатьох людей, для всіх, кого переслідував фашизм, цей молодий солдат приніс і свого роду визволення, порятунок від нацистського терору. Але волю, — зазначає письменник, — він принести не міг, бо не мав її сам».
До того ж потрібно враховувати, що за роки війни в Червону армію було призвано 27 віків, а відповідно в Європу прийшли різні радянські покоління, люди різного рівня освіти й життєвого досвіду, різних соціальних прошарків, з різними поглядами й настроями, а також уявленнями про добро та зло. Від цього зіткнення західної й східної людини справило особливо глибоке взаємне враження, відобразило ідеологічну прірву й цивілізаційний розрив між «колективною» східною свідомістю й західним індивідуалізмом, незважаючи навіть на найбільше в історії європейської цивілізації гріхопадіння нацистської Німеччини.

Радянські бійці та командири були шоковані побаченою в Європі якістю матеріального життя. А за шоком відчули заздрість, образу, розчарування, почуття ущербності й лють. Особливо в Німеччині, як найбільш розвиненій країні (крім них з порядками тут мали можливість ознайомитися майже три мільйони молодих людей віком від 14 років і більше, зокрема 2,2 млн українців, які були вивезені на примусові роботи. Після війни понад 80% остарбайтерів репатріювали в Україну, а більш як 100 тис. відмовилися від репатріації й залишилися жити на Заході).
«Можете собі уявити людей, — пояснює історик О. Будницький, — яким розповідали протягом десятка років про переваги колгоспного життя і які цих «переваг» скуштувати повною ложкою, і ось вони вступають у Східну Пруссію й бачать щось, на їх погляд, неймовірне. Селянські хати — це просто палаци, вони бачать шосейні дороги, чистенькі ферми, череди гладких корів, свиней тощо, які зовсім не нагадують їхніх худих тварин, які називалися коровами в радянських колгоспах, вони бачать зовсім інше життя, якесь казкове, незрозуміле... Те ж стосувалося і життя в місті. Нині багатьом сучасникам важко уявити, що в тодішньому Радянському Союзі в переважної більшості населення не було годинників, люди ніколи не бачили велосипедів. Не те, що не мали, а не бачили. Люди ніколи не мали й не могли мати лампового радіоприймача. Коли щось було, то це оця сама тарілка. І от вони потрапляють туди, де це все є предметами домашнього вжитку. Можете собі уявити, яке враження справило на людей із глибинки, на селян, адже селяни — це була переважна більшість Червоної армії, а й на людей міських, столичних, те, що вони бачили в провінційних німецьких містах. Це справляло приголомшуюче враження».
Можливість порівнювати, що з’явилася з огляду на такі обставини, привела до часткового саморуйнування самоізоляції сталінської держави, ігнорування «ідеології мовчання», викликала до життя здатність до критичного мислення, самостійних оцінок і висновків. Принаймні у значної частини солдатів і офіцерів, які побачили інше життя і відчули себе народом. Вражаюче, але в 1945 р. офіцери Червоної армії почали слати в Москву листи з вимогами реформ: припинення безпідставних арештів, культурної відкритості, повернення земельних угідь народу. Історик О. Хлевнюк фіксує:
«Переможці повною мірою усвідомили, що жили набагато гірше за «рабів капіталізму», що офіційна радянська пропаганда багато років просто морочила їм голову. Десятки мільйонів селян, у тому числі колишніх солдатів, мріяли про знищення колгоспів і вважали, що заслужили цю нагороду своєю беззавітною боротьбою з ворогом. Виник загрозливий розрив між очікуваннями переможного народу — після війни все має бути набагато краще! — і його реальним становищем. Долаючи неймовірні тяготи повсякденного життя, згадуючи про загиблих, слухаючи розповіді фронтовиків про життя в Європі, люди неминуче вели «погані» розмови: про ціну війни й перемоги, про соціальну справедливість і привілеї чиновників, про причини голоду й злидні».
Радянське керівництво на чолі зі Сталіним відчувало, що відбуваються зміни в суспільній свідомості. Мало того, побоювалося, як зазначав Ш. Мараї, внутрішнього «становища в Росії, яке після Другої світової війни істотно змінилося: після трьох перших десятиліть повної непоінформованості й ізоляції прийшов час, коли із Заходу повернулися додому солдати, які побачили, що інші порядки й спосіб життя здатні швидше й ефективніше забезпечити народу добробут, гідні умови життя. Розтривоженість інтелігенції, що виявилася в цієї відлиговій, більш відкритій атмосфері, була лише поверхневим симптомом, невдоволення комуністичним ладом розчарованих письменників, учених, художників комуністи могли придушити поліцейськими засобами. Насправді комуністи боялися того, що в Радянському Союзі почнеться тиск знизу, піднімаючись до верхів». Пам’ятаючи, мабуть, що кутузівська армія повернулася з Європи в 1812 р. з низкою передових ідей. І з кутузівської армії, європейського походу з’явилися майбутні декабристи — носії нових визвольних настроїв.

Не можна залишити поза увагою і те, з якими настроями і як поверталися додому (частину репатрійованих відправляли через Польщу до кордону СРСР пішки, а потім — замість рідних місць — у робочі батальйони) радянські люди, вивезені на примусові роботи, і що очікувало їх на батьківщині. До 15 травня 1946 р. у СРСР було повернуто 5 308 443 особи: цивільного населення — 3 497 574 і колишніх військовополонених — 1 810 869. Вони одержали такі напрямки: за місцем проживання й служби — 3 300 270, у Червону армію й робочі батальйони — 1 666 299, у розпорядження Міністерства внутрішніх справ — 347 874 особи.
Війна, поряд з іншими наслідками, призвела до виникнення «другої хвилі» еміграції (для українців — третьої). Вона складалася з радянських громадян, вивезених на роботи в Німеччину, радянських військовополонених, які вирішили не повертатися в СРСР, а також людей, котрі пішли на Захід разом з німецькою армією, що відступала. Остання група складалася переважно з тих, хто співробітничав тією чи іншою мірою з окупантами й побоювався відплати за свою діяльність. Загалом, за консервативними оцінками, за рубежем залишилося до півмільйона громадян СРСР. Вони настільки не сприймали радянську дійсність, що були готові не тільки залишити свою країну, а й навіть піти на співробітництво із зовнішнім ворогом у надії на зміну державного ладу.
У 1950—1951 рр. дослідники з Гарвардського університету провели інтерв’ювання декількох сотень післявоєнних емігрантів — колишніх радянських громадян у таборах для переміщених осіб на території Німеччини. Дослідників цікавила соціальна структура радянського суспільства, настрої радянських людей. Серед респондентів були робітники й селяни, інтелігенти, колишні офіцери Червоної армії й учасники колабораціоністських формувань, журналісти й керуючі підприємствами, лідери національних рухів. Усіх їх поєднувало одне — неприйняття радянської влади.

Тут необхідно зробити відступ для пояснення того, що таке «Гарвардський проект» і для чого він призначався. Професор Стратфордського університету С. Новіков зробив досить докладний його опис:

«Про цей Гарвардський проект відомо, що в ньому міститься велике психологічне дослідження нової еміграції із СРСР, так би мовити, гомо совєтікус, що над ним працювали кращі американські радянологи, що на цей проект було асигновано кілька мільйонів доларів і що він був підготовлений в 1949—51 роках переважно в Мюнхені. У процесі роботи над цим проектом сотні радянських біженців піддавалися спеціальним психологічним дослідженням аж до найінтимніших інтерв’ю на сексуальні теми, де кожне слово записувалося на магнітофон. Давалися й інші тести, де за допомогою психоаналізу з’ясовували різні психологічні комплекси. Одним з таких був «комплекс Леніна».

У Гарвардському проекті були викладені наукові плани і міркування про підготовку відповідних кадрів для психологічної війни між Заходом і Сходом, що починалася в той час».
Річ у тім, що коли в серпні 1949 р. СРСР випробував свою першу атомну бомбу, Вашингтон прискорив темпи підготовки до війни, вважаючи, що протягом десятиліття США будуть уразливі для нападу СРСР. На думку вашингтонських стратегів, повномасштабна війна мала неминуче привести до краху радянського режиму. У зв’язку із цим виникало запитання: хто управлятиме переможеною країною. Адже перемогти у війні, а потім пустити ситуацію самопливом було занадто ризиковано: зрештою в Росії проживало тоді майже 200 млн осіб і в неї була ядерна зброя.

ЦРУ вивчило наявні організації російських емігрантів. Висновки були гнітючими. Тоді виникла ідея оцінки лідерського потенціалу нового покоління вихідців із СРСР, які проживають переважно в Німеччині — таборах в американській зоні, і не бажають повертатися додому, боячись опинитися в ГУЛАГу. Інтерв’юерів цікавило все — і особисті історії, і відомості про те, що і як улаштовано в СРСР. Це було важливо з урахуванням закритості СРСР, а також того, що всі публікації та передачі радянських ЗМІ були пропагандою і не відбивали реальний стан справ у країні.

Посилаючись на досвід Другої світової війни, коли величезна — насправді безпрецедентна — кількість військовослужбовців дезертирувала з Червоної армії й перейшла на бік німців, передбачалося, що початок нової війни неминуче спричинить розкол у радянській армії, зокрема у її вищому керівництві. А з нової хвилі емігрантів можна буде «виловити» потрібні кадри для виконання управлінських функцій у переможеному Радянському Союзі.
Головний висновок, на якому наполягали виконавці «Гарвардського проекту»,
у Радянському Союзі люди не тільки не налаштовані на активну протидію владі, соціалістичним ідеям, а, навпаки, підтримують основні принципи радянської держави, що є тоталітарною. Для ЦРУ був зроблений окремий висновок: з наявною владою в Радянському Союзі ніхто не боротиметься.
Ставало зрозуміло, що стосовно Радянського Союзу застосування сили, завдання ядерного удару не спричинять масового повстання проти соціалістичного режиму. Народ проти влади не піде. Такий удар ще більше згуртує суспільство і систему, мобілізує для відсічі агресору. Потрібні були інші методи руйнування радянської соціалістичної держави. Чим привабити людей, які пишаються перемогою над гітлерівською Німеччиною і не розпещені рівнем життя, волею?

Найбільш оригінальними виявилися соціологи, які запропонували впливати на радянських громадян демонстрацією західної якості життя. Вони виходили з того, що рівень життя та організації побуту в СРСР у той період (1945—1951 рр.) був непорівняний з рівнем життя в країнах Заходу. Коли Червона армія, добиваючи фашистів, увійшла в Європу, солдати на власні очі побачили інше, західне життя. Побачили його і сотні тисяч громадян, вивезених на роботу в Німеччину. І в їхньому світогляді щось змінилося. Саме тоді американський соціолог Д. Рисмен написав нарис у стилі соціальної фантастики, назву якого можна перекласти як «Нейлонова війна» (1951). У ньому він запропонував досить оригінальний спосіб розвалу Радянського Союзу. Згідно з його сценарієм, тисячі американських літаків повинні були бомбардувати радянські міста... споживчими товарами. Звичайно, в екстравагантності сценарію Рисмена не відмовиш. Але в реальності ударної силою холодної війни ставало радіобомбардування свідомості радянських людей «західними» ідеями та фактами. Тому стратегія протидії СРСР полягала у руйнуванні радянської системи зсередини, без військової агресії.

Щодо теми війни, то сьогодні вже не можна не зважати на те, що в радянській літературі тривалий час замовчувалося, — факти «нестандартної поведінки» бійців і командирів Червоної армії у визволених ними країнах. Особливо в «нульовий» період, коли старі порядки вже не діяли, а нові ще не було встановлено. Грабежі, насильство, зґвалтування та безпричинні вбивства, з одного боку, «заклали сумніви в душах людей щодо доцільності радянського типу влади та підозри щодо комуністичної пропаганди і марксистської ідеології. З другого боку, насильство, а насамперед насильство за ознакою статі, вселяло страх і у жінок, і у чоловіків. ...Чоловіки не могли захистити своїх дружин; жінки не могли захистити себе: ніхто з них не міг захистити своїх дітей і майно». Місцеві комуністи стали заручниками цієї непривабливої ситуації. Проте «таке потужне сплетіння емоцій — страху, сорому, обурення і замовчування — допомогло закласти міцний психологічний фундамент для впровадження нового режиму».

Британський історик К. Меррідейл у книжці «Війна очима Івана: Червона армія в 1939—45 рр.» стверджує: «Червона армія занурилася в оргію військових злочинів». Цьому великою мірою сприяли політпрацівники, які розпалювали в солдатах ненависть і бажання помсти, оскільки деякі з них не хотіли перетинати межу, вважаючи, що, вигнавши ворога з радянської землі, свою місію вони виконали, і повторювали бійцям: «Солдат Червоної армії повинен бути уособленням народного суду». Е. Бівор схиляється до думки, що хвиля зґвалтувань прокотилася тому, що молодим радянським хлопцям просто хотілося сексу. Меррідейл здається, що похіть — це ще не все. Річ була, швидше, у бажанні знищувати, мстити. Червоноармійці розлютилися, побачивши, увійшовши до Пруссії, а потім на територію Рейха, як жили прості німці: побілені будинки, банки варення на полицях, угодована худоба в чистих хлівах. Навіщо вони на нас нападали, якщо їм так добре жилося? — запитували вони.
М. Гейстінґс у роботі «Армагеддон: битва за Німеччину, 1944—1945» зазначає: «Перше вторгнення росіян у східні райони Німеччини відбулося в жовтні 1944 р., коли частини Червоної армії захопили кілька прикордонних сіл. Незабаром їх звідти вибили. Мало хто «уник смерті від рук російських солдатів. Жінок розпинали на дверях сараїв і перевернутих возах або, зґвалтувавши, давили танками».
Коли югославський комуніст Мілован Джилас поскаржився Сталіну на свавілля, що його коять червоноармійці, той вибухнув: «Як так, ви не можете зрозуміти солдата, який пройшов тисячі кілометрів через кров, вогонь та смерть і хоче розважитися з жінкою?».

Очевидно, він, крім іншого, дотримувався історичних аналогій, згідно з якими до військової здобичі чоловіка-переможця також належить і жінка, а отже, «чоловіки — це гарматне м’ясо, а жінки — м’ясо для чоловіків». Описуючи практику таких «принципів» у книжці «Наші тіла, їхні поля боїв. Війна з використанням життів жінок», кореспондент лондонської газети «Санді таймс» Крістіна Лем констатує: «Сексуальне насильство на війні діставало мовчазну згоду, такі злочини були безкарні, а військові та політичні лідери дивилися на це крізь пальці. Або вони взагалі заперечували такі факти». Однак радянське керівництво закривало на це очі лише до травня 1945 року. Коли долю Німеччини було вже вирішено і було потрібно заручитися підтримкою хоча б частини німців, Москва стала наводити у своїх військах лад «залізною рукою». Виражалося це в тому, що винні в насильствах над німецьким населенням із цього часу стали поповнювати сибірські концтабори.

Було б помилкою говорити про те, що на радянській території «панувало пекло», а там, де стояли союзники, був рай земний. У книжці «Після падіння Третього Рейха: жорстока сторона союзної окупації» історик Джайлс Макдоно вказує: «Катування, страти, зґвалтування — це робили союзники в переможеній Німеччині». І якщо радянські війська «відзначилися» лише в жовтні 1944-го і січні—квітні 1945 р., то американці, англійці та французи робили те само від початку 1945-го по початок 1949 року.

Певною мірою, мабуть, і тому під час повернення додому солдати та офіцери були вимушені підписувати зобов’язання про нерозголошення, у якому обіцяли ніколи й нікому не розповідати про те, що їм довелося побачити і пережити. Як наслідок — багато ветеранів могли згадувати тільки ту війну, яку були зобов’язані пам’ятати.

Більшовицькі лідери, які прийшли до влади насильницьким шляхом, боялися, щоб якісь сили не скористалися їхнім досвідом після побаченого в Європі. Зокрема, їм постійно ввижалися змови та перевороти, які начебто походили з військового середовища. Взагалі Сталін ставився до нього з підозрою. Можливо, свій відбиток наклала громадянська війна і участь майбутнього вождя в боротьбі проти «золотопогонників», а також те, що частина з них погодилася служити в Червоній армії, а потім деякі переметнулися до білих.

Й. Бродський досить точно помітив тодішні настрої у військових колах: «Cмело входили в чужие столицы, но возвращались в страхе в свою». Хоча військова еліта жодного разу не виступила проти партійно-політичного керівництва, навіть у тих випадках, коли здійснювалися напади на її власні інтереси. Віддаючи своїх представників на заклання, вона разом з усіма збройними силами залишалася найважливішою опорою влади. І це при тому, що загальна кількість осіб вищого «комначполитсостава» армії (від бригадного до вищої ланки) нараховувало 932 особи, з них 729 — розстріляно. У роки війни загинуло, померло і було репресовано вдвічі менше воєначальників. Розуміючи, що тепер вони мають зовсім інший статус в очах суспільства, ніж було до війни, Сталін почав витискати їх на периферію суспільної уваги. В 1947 р. скасували святкування Дня Перемоги, він просто став робочим днем, а в 1948-му — виплати за нагороди і поранення, пільги на проїзд і оплату житла. Це був удар по честі переможців, які відчули себе народом.

Після закінчення бойових дій Радянський Союз, за образним висловлюванням Стівена Ловелла, продовжував жити «у тіні війни». Її відбивала й ціна вистражданої перемоги, кожного дня нагадуючи про себе, крім загиблих, страшною статистикою поламаних і покалічених людських доль. Тріумф і трагедія полягали в тому, що радянські воїни повернулися в зруйновану країну, врятувати яку вдалося завдяки масовій жертві її громадян. До того ж мільйони загинули даремно, через політичні прорахунки. Ціна, яку довелося заплатити за війну, і масштаб руйнувань були такими, що держава не могла винагородити по заслузі людей, які її врятували, щонайменше матеріально. Одночасно радянська влада використовувала їх і жертви для власної легітимізації.

«У цьому плані, — за точним визначенням К. Меррідейл, — післявоєнне десятиліття було в СРСР винятково цинічним».

Через такі і багато інших обставин передвоєнний, та й воєнний, періоди радянської історії усе ще потребують докладних досліджень. Для цього потрібне подолання політичної доцільності, вибіркової пам’яті, моральної амнезії або надмірного запам’ятовування і того, що американський історик Йосеф Хаім Йерушалмі назвав «терором забування». Адже це тільки Генріх IV в 1598 р. міг Нантським едиктом вимагати покласти край релігійним війнам у Франції. Для чого просто заборонив своїм підданим, і католикам, і протестантам, згадувати про це: «...Спогади про все, що відбулося з тієї й іншої сторони з початку березня 1585 року до нашого коронування й протягом інших попередніх смут, буде стерто, начебто нічого не відбувалося».

У такому разі нам доведеться керуватися установкою генерала Шарля де Голля, який на енергійний протест одного з радників щодо його рішення визнати незалежність Алжиру: «Але було пролито стільки крові!» сухо відреагував: «Нічого не сохне швидше за кров». Але це вже буде блюзнірством стосовно незлічимих жертв народів тодішнього Радянського Союзу.
Опубліковано у газеті "Голос України".
Частина 1 від 5 червня 2021, частина 2 від 12 червня 2021